Werkgevers
Uw werknemer heeft financiële problemen. Dat kost u ook geld. FCNL helpt snel en duurzaam.
Steeds meer bedrijven raken betrokken bij de financiële problemen van hun personeel, met soms vergaande financiële gevolgen voor het bedrijf zelf. Het aantal loonbeslagen is de afgelopen jaren dan ook substantieel gestegen. Als werkgever kunt u problemen voor nu én straks voorkomen door op het juiste moment uw werknemer de ondersteuning aan te bieden die hij of zij hard nodig heeft. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Preventie van geldproblemen kan concreet een plek krijgen in het HR-beleid.
Meer dan budgetcoaching
Vanwege de (energie)crisis zijn veel mensen in financiële problemen geraakt, dat is vrijwel dagelijks in het nieuws. Gelukkig signaleren ook veel maatschappelijk betrokken werkgevers deze groeiende trend, waardoor budgetcoaching al lang geen beladen woord meer is. FCNL noemt dat liever financiële coaching, want de trajecten omvatten veel meer dan alleen budgetcoaching.
Een op maat gemaakte workshop/traject Financiële coaching met de invalshoek ‘Waarom hou ik aan het eind van mijn geld altijd een stukje maand over?’ wordt vaak al in een vroeg stadium ingezet. Daar profiteren zowel werkgevers als werknemers van. Vrijwel altijd één op één, maar uiteraard is een groepsvorm ook mogelijk.
Voor een structurele oplossing van zwaardere schuldenproblematiek moet een werknemer zowel zijn schulden oplossen, als de oorzaken van de schulden aanpakken. Dat vraagt om individueel maatwerk met kennis van schuldhulpverlening en van de impact van life-events in iemands leven. En daarom is de financiële coaching van FCNL méér dan alleen budgetcoaching.
Hoe signaleer je of een werknemer problemen heeft?
Financiële problemen zijn vaak eenvoudig te spotten, als je bij je werknemer een of meerdere van de volgende signalen herkent:
- verzoek om een voorschot van ‘t salaris of vakantiegeld
- loonbeslag
- regelmatig ziek melden
- concentratie- en productiviteit problemen
- fraude of diefstal
- opvallende wijziging in gedrag
Schulden ontstaan vaak met een reden. Denk daarbij aan life-events als een echtscheiding, ontslag, het overlijden van een dierbare of een heftige ziekte. Ook hoge kosten door inwonende (oudere) kinderen of een onverwacht hoge energie- of telefoonrekening kunnen een goede en betrouwbare werknemer financieel uit het lood slaan. Wanneer een werkgever hulp en begrip kan aanbieden, kan dat ervoor zorgen dat de werknemer in een opwaartse spiraal komt.
FCNL helpt werkgevers met het voorkomen van (oplopende) schulden bij werknemers. Door inkomsten en uitgaven grondig te analyseren kunnen besparingen worden gevonden en probleempunten worden aangepakt. Gezamenlijk spreken we werkbare en – wel zo fijn voor de werknemer – leefbare regelingen af. Een triple-win-win situatie:
1. De werknemer voorkomt loonbeslag(en) en u bespaart administratieve lasten.
2. De werkgever stapt uit de connectie tussen de schulden en de werknemer. Daardoor is de integriteit en de vertrouwelijkheid van de gesprekken voor de werknemer gewaarborgd en bespaart de werkgever energie en tijd.
3. Doordat FCNL zicht biedt op verbetering van de toekomst zal de werknemer meer rust ervaren en zich gehoord voelen. Meer rust betekent minder ziekmeldingen, betere focus en/of concentratie, minder fouten en vooral: een blije, productievere werknemer.
Dit zeggen klanten over ons!
don’t remove me
Referentie van: Hanneke Huurman
“Specifieke kennis en kunde!”
Financieel coachen vraagt om heel specifieke kennis en kunde en een goede aansluiting bij de hulpvrager. In onze samenwerking met Financiële Coaching Nederland zien we…
don’t remove me
Referentie van: Anoniem
“Het overzicht was al hemels!”
Ik had bij veel verschillende winkels en bedrijven rekeningen open staan, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Rekeningen en herinneringen liepen dwars…
don’t remove me
Referentie van: Toine van Boxtel
“Maatwerk: daar blinkt FCNL in uit!”
Wij werken met Fanny samen om onze in- en externe medewerkers te begeleiden op het gebied van schulden. Soms maakt ze een uitgebreid plan van aanpak, een…
don’t remove me
Referentie van: Irene Lansdaal
“Administratief supersterk en óók nog leuk”
Ik heb ooit heel prettig met Fanny samengewerkt. Zij was toen consulent schuldhulpverlening in Den Haag. Toen ik jaren later mijn eigen bedrijf had…
don’t remove me
Referentie van: Anoniem
“Ik kan zelfs weer wat sparen!”
Het was zo’n zooitje op mijn bankrekening. Ik heb meerdere werkgevers en vanwege die verschillende en wisselende inkomende en uitgaande geldstromen had ik geen…
don’t remove me
Referentie van: Anoniem
“Ik schaamde me rot…”
Tijdens en na mijn scheiding heb ik een paar stomme beslissingen genomen. Ik gaf bijvoorbeeld nog steeds hetzelfde uit, terwijl mijn inkomen was gehalveerd. En ik zat zo diep, dat ik mezelf vaak troostte met…